O „PACIACIAKOWEJ” W CERKWI.

                                        O „PACIACIAKOWEJ” W CERKWI.

QW

Tytuł tego artykułu specjalnie został TAK nadany po to, aby uzmysłowić , a tym samym zawstydzić część kobiet, które malują bezwiednie usta szminką przed pójściem do cerkwi. Po czym jak już się znajdą wewnątrz świątyni to „paciają”, bo trudno powiedzieć , że całują ikonę właśnie tą szminką/pomadką na ustach. „Paciają” tu, „paciają” tam, aż popaciają wszystkie ikony, które później się lepią od szminki i nie ma już miejsca gdzie ucałować.
I tu powstaje pewien paradoks.
Jaki??? A no taki, że zamiast czci i szacunku oddawanej przedstawionej postaci na ikonie następuje swego rodzaju ikonoklazm czyli przyjmijmy, że jest to nieświadome niszczenie ikony. Jedynie obecnie szyba chroni od zniszczenia ikony „pacianiem” ustami ze szminką . Znane są przypadki parafii, gdzie w wyniku „całowania” naszminkowanymi ustami płaszczenica została zniszczona i trzeba było zakupić nową.
Przeciętna Paciaciakowa mam nadzieję, że nie za bardzo zdaje sobie sprawę z tego co robi paciając/”całując” ikonę ustami, które są nasmarowane szminką czy pomadką?A ten artykuł ma uzmysłowić jej co jest nie tak w całowaniu ikon uszminkowanymi ustami.

Po co komu w cerkwi krasota(piękno) ust kobiecych podkreślonych szminką czy pomadką? Przecież wszyscy przychodzą się modlić, a nie podziwiać krasotu ust przeciętnej Paciaciakowej. Pomijam walory ubiorowe, bo to temat na oddzielny artykuł. Przed Bogiem liczy się inne piękno niż wyżej wymienione. Bł. Hieronim, znając dobrze naturalną skłonność kobiet do ozdób i pięknych strojów, podobnie jak św. Jan Chryzostom przestrzegał matki, by zbytnio nie hołdowały dziewczęcej próżności, gdyż powinna pamiętać, że ma się podobać przede wszystkim Chrystusowi, jedynemu Oblubieńcowi: „Niech strój i odzienie wskazuje jej, komu została przyobiecana. Nie przekłuwaj jej uszu, nie maluj szminką i purpurą ust poświęconych Chrystusowi, nie gnieć szyi perłami i złotem.”

Dlatego warto zreflektować się i choć na te kilka godzin nabożeństwa udać się bez szminki, aby należycie oddać cześć i uwielbienie przez ikonę świętym czy samemu Bogu. Problem ten nie jest nowy, a świadczy o tym to, że gdy żył Św. Jan Szanghajski wydał specjalny cerkiewny ukaz właśnie dotyczący niedopuszczalności całowania ikon umalowanymi ustami, który brzmiał mniej więcej tak :”Wymienia się w obowiązku duchowieństwa, a w szczególności nastojatielam cerkwi zwracać uwagę, aby osoby które mają pomalowane usta nie całowały i nie przykładały się do ikon, krzyża, ani żadnej innej świętości, ponieważ zostawiają na niej ślad szminki. Należy o tym wywiesić informację przy wejściu do cerkwi i niejednokrotnie wspominać w kazaniach jak jest to wielki grzech i brak szacunku w tak niegodny sposób oddawać cześć ikonom, świętościom tym samym profanując je. Dlatego też idąc do cerkwi nie należy malować ust szminką, by nie czynić powyższego zgorszenia. Nie wolno tym bardziej z pomalowanymi ustami iść do Priczastija/Eucharystii, a świaszczennik ma obowiązek nie dopuścić takiej osoby.”
Obecnie idąc z „duchem czasu” Paciaciakowe wymusiły stosowanie w cerkwi ściereczki najczęściej leżącej na ikonie w górnym prawym rogu. Pewna starsza kobieta powiedziała mniej więcej coś takiego:” Nie dość, że brudzą ikonę usmarowanymi ustami to jeszcze na ikonie leży brudna ścierka, która służy do wycierania szminki pozostawionej przez malujące usta kobiety. Przychodzą i zostawiają swoje brudy na ikonie i obok niej.”
Taki wzorcowy przykład jak powinno być , gdy były w 2014 relikwie cząsteczki Św. Krzyża i dłoń Św. Magdaleny:
– Proszę zetrzeć z ust szminkę, ze szminką na ustach relikwii nie wolno całować – upominał ktoś zażywną panią w chuście na głowie. ( http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,16488835,Swieta_dlon_Marii_Magdaleny_w_Warszawie___To_wielki.html#ixzz3EXkkJKXJ )


CZEŚĆ JAKA POWINNA BYĆ ODDAWANA IKONIE W CERKWI PRAWOSŁAWNEJ.

Całowanie i pokłonienie się przed ikonami jest formą czci oddanej Bogu, a także miłości i oddania Temu kto jest przedstawiony na ikonie-Jezusowi Chrystusowi, Bogurodzicy, Aniołom czy Świętym. Wierząc, że Bóg jest wszechobecny i Jego Świętych, my prawosławni chrześcijanie całując ikonę , nie mamy wątpliwości, że ten pocałunek przyjmuje ten kto jest przedstawiony na ikonie. Podobnie jak z naszym odnoszeniem się do relikwii świętych. W tym roku mogliśmy się pokłonić relikwiom Św. Spirydona.
Kłaniając się i całując ikonę my oddajemy cześć temu kto jest przedstawiony na tej ikonie, a nie desce z której jest ikona. Można powiedzieć, że jest to podobne temu jakbyśmy całowali fotografię ukochanego czy ukochanej. Podobnie jest jak całuje się błogosławiącą rękę biskupa, batiuszki, czy hieromnicha, którzy są nosicielami Chrystusa my dosłownie całujemy rękę samego Chrystusa.
Cześć oddawana poprzez ikonę dotyczy tego kto jest przedstawiony na niej i całując tą świętość my przechodzimy do poznania swojego niedostojeństwa, ale możemy mieć nadzieję, że jej uświęcajaca siła oczyści nas od naszej grzeszności. Całując ikonę świadczymy o naszym Prawosławiu.
Nijakiego dla duszy oświęcenia nie otrzyma ten kto kłania się i całuje ikonę bez silnej wiary i należnej czci.
« „Ten lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie.”» (МT. 15:8-9).
Na pewno często zauważacie w cerkwi ślady szminek i pomadek, które często są zostawiane na ikonie czy krzyżu. Oczywiście zadanie szminki to chronić i „upiększać” usta, ale jak to wygląda nieprzystojnie taki ślad po szmince na tych świętych przedmiotach. Oprócz tego szminka i pomadka po prostu je niszczy i przyspiesza czas ich zniszczenia. Należy z szacunku do samego Boga i Jego Świętości zetrzeć z ust szminkę zanim ucałujemy ikonę czy inny przedmiot kultu po przyjściu w Cerkiew.! Jak postąpicie to wasza wewnętrzna sprawa, ale czy nie lepiej wyjść z Cerkwi piękniejszym wewnętrznie niż zewnętrznym pozornym pięknem robić zgorszenie? Bogu ważniejsza jest nasza wewnętrzna uroda niż zewnętrzne ozdoby. POMYŚLCIE! SZCZEGÓLNIE KOBIETY.

366951001400759944
Nieraz chyba staliście obok ikony, na której w świetle dziennym odbijały się ślady szminki? Nie bardzo to miły widok nieprawdaż? Szminka może wyglądać dobrze na ustach , a przykrym i strasznym jest kiedy jej ślady zostają na ikonie, krzyżu, łyżeczce do Pryczastija, czaszy, ręce biskupa czy batiuszki, płaszczenicy i innych tego typu rzeczy. Szminka niszczy ikony i o ile można to próbować czyścić to pomyślcie jakie to nietaktowne wobec innych ludzi,a co dopiero wobec danej świętości jak ikona i inne przedmioty kultu w Cerkwi. WARTO TO PRZEMYŚLEĆ I ZASTOSOWAĆ SIĘ DO W/W PORAD, ABY NALEŻYCIE ODDAWAĆ CZEŚĆ POPRZEZ IKONY BOGU.

Reklamy
Categories: ETYKA CERKIEWNA, PRAWOSŁAWIE, STRONA GŁÓWNA | Dodaj komentarz

Zobacz wpisy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: