BISKUP DOMODIEDOWSKI JEWTICHIJ PRZECIWKO KĄPIELOM CHRZCIELNYM

Do przerębli na Chrzest? A po co?


Cztery argumenty biskupa Domodiedowskiego przeciwko kąpielom chrzcielnym

Tak, jestem przeciwko kąpielom chrzcielnym. Dlaczego?

Po pierwsze. Jest to nieuniknione zagrożenie dla zdrowia, wykonywane świadomie i dobrowolnie. Ryzyko, które wchodzi w konflikt z Ewangelią. Chrystus odpowiada kuszącemu diabłu: „Napisano również: „Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego „(Mat 4, 7).

Jeżeli chcesz być naśladowcą Chrystusa – nie ryzykuj ani życiem, ani zdrowiem wtedy, kiedy ryzyko nie wymaga najwyższego celu służenia innym. (Istnieją przypadki, kiedy ludzie bardzo się przeziębili, a nawet umierali po takiej kąpieli.)

Przeciwne Ewangelii jest też powołanie się na to, że błogosławiona moc uświęconej wody „nie pozwoli, aby się coś złego wydarzyło”. Wyznawanie podobnego twierdzenia równoznaczne jest temu, aby żądać od Boga cudu. Co w tym złego?!

A oto co mówi Ewangelia: „… I żądali od Niego znaku z nieba, kusząc go. On zaś westchnął głęboko i powiedział: Dlaczego to plemię domaga się znaku .. „(Mk 8, 11-12.); „Lecz On im odpowiedział: „Plemię przewrotne i wiarołomne żąda znaku … „(Mt 12,39; 16, 4).

Po drugie. Kąpiel w uświęconej wodzie jest sprzeczna z bogobojnym szacunkiem dla wielkiej świętości. Otwórzcie „Podręcznik dla kapłanów cerkiewnych” S. Bułhakowa: „Do wody święconej Chrześcijanie od czasów starożytności mają wielki szacunek. Poświęcona woda nazywa się w Cerkwi Prawosławnej wielką agiasmą (świętością). Tę świętość Cerkiew wykorzystuje do kropienia świątyń i mieszkań, poleca ją pić tym, którzy nie mogą być dopuszczeni do EUCHARYSTII Świętej. Pobożni Chrześcijanie też od starożytności mają zwyczaj nabierania wody świeconej w wigilię lub w Święto Chrztu do użytku domowego i przechowywania jej przy świętych ikonach” (wydanie 1913r., s. 21).

Ta woda jest używana do święcenia świątyń, ołtarzy, świętych kielichów do Komunii św., świętych ikon i tak dalej. Dla sakramentu chrztu woda w chrzcielnicy święcona jest w inny sposób oraz z odpowiednimi modlitwami. Nad wodą chrzcielną do Boga modlą się za „komunikujących się (z pobożnością pijących), kropiących się i namaszczających się” świętą wodą, ale nie kąpiących się w świętości.

Według mnie kąpanie się w „Jordani” wiąże się z nieprzyjemnymi pogłoskami o tym, że jakoby gdzieś w mleczarni baba kąpała się w cysternie z mlekiem oraz z opowieściami o szczególnej kategorii osób, biorących kąpiel w szampanie; nawiasem mówiąc, ta kohorta wszędzie bierze udział w kąpielach chrzcielnych i ich można zrozumieć: życie jest im nudne, za swoją religię wybierają stare przesądy, a na świętość plują.

POPATRZCIE SAMI NA FILM-NO JAK TO WYGLĄDA???

 

«Мы думали, это просто традиция». Два негра и три китайца неправославно окунулись в купель под Екатеринбургом

Po trzecie. Kąpanie chrzcielne – to siedlisko zabobonu. Ponownie zwróćmy się do S.W.Bułhakowa: „Kąpią się w szczególności ci, którzy w okresie przed Bożym Narodzeniem przebierali się, wróżyli itp., przypisując zabobonnie tej kąpieli moc oczyszczającą z tych grzechów” (str. 24). Wtóruje mu też wybitny folklorysta XIX wieku A.A.Korinfskij, wymieniając kąpiele chrzcielne na liście innych przesądów w książce „Ludowa Ruś”: „Kąpią się również ci, którzy świętuszyli – przebierali się w okresie przed Bożym Narodzeniem (ros. Святки) – żeby się oczyścić z brudów grzechu w uświęconej wodzie; kąpią się też po prostu – „dla zdrowia”. To ostatnie, jednak, dalece nie zawsze się sprawdza w rzeczywistości” (rozdział „Legendy chrzcielne”).

A czym odpowiada nasze Wyznanie Wiary (Credo)? „Wierzę w jeden chrzest na odpuszczenie grzechów.”

Posłuchajcie, poczytajcie, popatrzcie w Internecie: kto się głównie kąpie, jak się odnosi do kąpieli, co chce otrzymać od kąpieli i porównajcie to z rzeczywistą treścią wydarzenia Ewangelicznego, z materiałem kaznodziejskim, poświęconym Bożemu Objawieniu. Wspólnego nie znajdziecie. A ilu jest takich ludzi, którzy są zadowoleni z kąpieli chrzcielnej, uważając ją za najbardziej prawdziwy dowód swojej wiary, ale nawet palcem nie kiwną, aby ratować duszę, aby się wyrwać z pod władzy grzechu.

Po czwarte. Kąpiele chrzcielne w Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej nie są tradycyjne, nie są oparte ani na doświadczenia Świętych Ojców, ani na Ich nauczaniu. Ojciec archimandryta Ioann (Masłow) na lekcji liturgiki w Seminarium Duchownym w Moskwie opowiadał nam o pewnym Ojczulku (ros. Батюшке), który celowo „wrzucał” krzyż do przerębli, aby samemu się zanurzyć. Podawał on to dla nas jako przykład negatywny. Znając od dzieciństwa wielu głęboko wierzących ludzi, od żadnego z nich nie słyszałem o kąpielach chrzcielnych!

Po opisaniu zabobonnego zwyczaju kąpieli chrzcielnej, S.W. Bułhakow podsumowuje: „Jest rzeczą oczywistą, że podobne do opisanych zwyczaje, naruszające świętość dokonywanej uroczystości i sprzeczne z duchem prawdziwego chrześcijaństwa, nie mogą być tolerowane i powinny być usunięte” (str. 25). Dlatego jestem kategorycznie przeciwny kąpielom chrzcielnym .

Pozdrawiam wszystkich Prawosławnych z nadchodzącym Świętem Chrztu Pańskiego!

Źródło: Русская Hеделя (Rosyjski Tydzień)

 

Źródło:
Почему я против крещенских купаний
http://www.pravmir.ru/pochemu-ya-protiv-kreshhenskix-kupanij/
ЕПИСКОП ДОМОДЕДОВСКИЙ ЕВТИХИЙ
17 ЯНВАРЯ 2016 Г.

Tłumaczył Andrzej Leszczyński
19.1.2016 r.

Advertisements
Categories: APOSTAZJA I POGAŃSTWO, ETYKA CERKIEWNA, HEREZJE, PRAWOSŁAWIE, STRONA GŁÓWNA | Dodaj komentarz

Zobacz wpisy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: