WIELKI POST . JAK PRAWIDŁOWO PO PRAWOSŁAWNEMU POŚCIĆ?

 

Członek Komisji Kanonicznej Rosyjskiej Prawosławnej Staroobrzędowej  Cerkwi, kapłan Wadim Korowin opowiada, dlaczego potrzebny jest post i jak powinno się do niego prawidłowo podchodzić.

W naszych czasach, po dziesięcioleciach ateizmu, chociaż wielu jeszcze nie zapomniało o Bogu, ale ma błędne pojęcie o drodze zbawienia. Tacy ludzie sądzą, że wystarczy być ochrzczonym i nie czynić nikomu zła – i już się jest świętym. Myślą oni, że wcale nie jest konieczne przestrzeganie dni postu dla zbawienia duszy. Ale życie chrześcijańskie – to nie jest łatwy przyjemny spacer, ale codzienny wyczyn ze względu na Chrystusa. Chrystus został ukrzyżowany za mnie, przyjął cierpienie i śmierć – a co ja zrobiłem dla Niego? – tak powinien myśleć Chrześcijanin. I post – to jest część chrześcijańskiego wyczynu.

Post oczyszcza nas od grzechów, uwalnia z więzów grzesznych przyjemności, wyciąga z niewoli grzechów ciała, oczyszcza ciało i przynosi ulgę dla duszy – i wznosi się ona do Boga, lecąc do Nieba na skrzydłach postu i modlitwy!

Im bardziej jesteśmy grzeszni – tym bardziej potrzebny jest dla nas post. Wielcy święci pościli – tym bardziej my, grzeszni, powinniśmy pościć! Pościł Mojżesz, przez 40 dni i nocy nie jedząc i nie pijąc – i stał się rozmówcą Boga! Pościł prorok Eliasz – i został żywcem wzięty wraz z ciałem, z Ziemi! Pościli trzej młodzieńcy – i Bóg zachował ich w płomieniach pieca! Pościł prorok Daniel – i zachował życie w jaskini z dzikimi lwami!

Święci pościli za swoje grzechy – o ileż my jesteśmy bardziej grzeszni od nich!

Nie można być Chrześcijaninem – nie podążając za Chrystusem. Nie można być sługą Bożym – nie wypełniając Jego woli. Chrystus, BEZGRZESZNY – pościł 40 dni bez jedzenia i wody na pustyni. Ale ty, człowieku – czy jesteś bardziej bezgrzeszny od Chrystusa – jeśli uważasz, że nie musisz pościć? Nie oszukuj się – nie ma zbawienia bez postu!

Nie mówię wam, bracia i siostry: aby wcale nie jeść i nie pić przez cały post – niewielu temu podoła, a i Pan tego nie wymaga od każdego. Przynajmniej powstrzymajmy się od mięsa, mleka, jaj, ryb i oleju roślinnego przez 7 kolejnych tygodni postnych. Olej roślinny jest dozwolony tylko w soboty i niedziele Wielkiego Postu (czasami, w niektóre święta i w ciągu tygodnia też spożywamy olej – to można zobaczyć w kalendarzu cerkiewnym). Ryby natomiast jemy tylko dwa razy podczas postu: na Zwiastowanie i w Niedzielę Palmową.

W pierwszym i ostatnim tygodniu Wielkiego Postu należy pościć ściślej (bardziej surowo). W pierwszy dzień lub dwa pierwsze dni postu zaleca się nic nie jeść i nie pić. Tak samo w ostatnim dniu lub dwóch dniach przed Wielkanocą. Dzieciom i ciężko chorym jedzenie podawane jest codziennie.

Jeść należy od poniedziałku do piątku jeden raz dziennie, a w soboty i niedziele (oraz na Zwiastowanie) – dwukrotnie.

Niektórzy ludzie mówią: jestem chory, lekarze mi nie pozwalają pościć! Odpowiadam: lekarze nie uratują nas od wiecznych cierpień za nasze grzechy. Oni nawet nie uratują od śmierci fizycznej. I nawet wyleczyć – należycie nie mogą. Ratuje nas i od piekła, i od chorób Bóg, prawdziwy Lekarz ciał i dusz naszych. I on przez Świętych Apostołów i Ojców każe nam pościć. Post oczyszcza ciało i duszę. Post uzdrawia ciało, a nie niszczy.

W  cerkiewnych ustawach  napisane jest, że kapłan może zrobić ulgę dla ciężko chorych (na przykład, leżących) – i pozwolić im jeść w postne dni olej roślinny lub ryby. Ale innych nie postnych – nie wolno, takich jak mięso i mleko! Napisano w Nomokanonie (zbiorze przepisów cerkiewnych – A.L.): jeśli nawet umierający chory prosi mięsa – to można mu dać tylko rybę! Natomiast nam z wami, jeszcze nie na tyle chorych, trzeba gorliwie ćwiczyć się w poście, a nie szukać przyczyny do jego naruszenia. Jak mówi się, kto nie chce pracować, ten znajdzie do tego przyczynę, a kto chce – znajdzie sposób, aby to zrobić. Nie oszukujcie samych siebie, bracia i siostry, – nie choroby przeszkadzają nam pościć, a duchowe lenistwo. Więc zrzućmy z siebie kajdany tego lenistwa i mężnie podążajmy za Chrystusem na postnym placu walki!

Wszyscy nasi przodkowie pościli – w zdrowiu i w chorobach. Przodkowie nasi ciężko pracowali fizycznie i nie zaniedbywali postów. Kto jest zajęty ciężką pracą – niech zje nawet nie jeden raz, a dwa razy dziennie, ale potrawy postne.

Powstrzymanie się tylko od jedzenia – to za mało. Trzeba powstrzymać się od grzechów, od rozrywek. Powstrzymajmy się od sporów i wrogości, nienawiści do bliźnich. Powstrzymajmy się od osądzania i plotek. Powstrzymajmy się od lenistwa (bezczynności).

Ale i to nie wystarczy. Nasza dusza ma dwa skrzydła: post i modlitwę. Z jednym skrzydłem ptak nie może latać. Tak samo i dusza – jeśli pości, ale nie modli się do Boga – nie może wznieść się do Nieba. I jeśli modli się nie poszcząc – nie poleci do Boga.
I jałmużnę ze swoich sprawiedliwych czynów dołóżmy do postu i modlitwy. I niech nas wszystkich uratuje Chrystus, nasz Bóg, Jemu chwała na wieki. Amen!

Kapłan Wadim Korowin, 2013 rok

Źródło:
Na portalu „Старообрядческая Мысль” („Staroobrzędowa Myśl”)
Великий пост
http://starove.ru/ai1ec_event/velikij-post/?instance_id=
16/02/2015
Tłumaczył Andrzej Leszczyński
14.2.2016 r.

Reklamy
Categories: ETYKA CERKIEWNA, POUCZENIA ŚWIĘTYCH OJCÓW, PRAWOSŁAWIE, STRONA GŁÓWNA | 1 komentarz

Zobacz wpisy

One thought on “WIELKI POST . JAK PRAWIDŁOWO PO PRAWOSŁAWNEMU POŚCIĆ?

  1. Trebnik (Typikon) w obecnej postaci nakazuje pościć w soboty i niedzielę Wielkiego Postu i innych postów wielodniowych, wbrew dyspozycjom kilku kanonów powszechnie obowiązujących w całej Cerkwi prawosławnej., które tego zakazują .Pozwolę je sobie tutaj zacytować: „Jeśli ktokolwiek zauważy, że ktokolwiek spośród kleru pości w dzień Pana lub sobotę, wyłączając jedynie Wielka sobotę, niech będzie pozbawiony godności. Jeśli uczyni to laik, niech będzie odłączony od świętej Komunii” (Kanony Apostolskie. Kanon 64, cyt. za: ks. dr Aleksy Znosko, Kanony Kościoła prawosławnego, Wydawnictwo „Braczyk”, Hajnówka 2000, s. 26).
    „Jeśli ktokolwiek, dla upozorowania ascezy, pości w dzień niedzielny, niech będzie wyklęty” (Kanony soboru lokalnego w Gangrze. Kanon 18, w: ibidem, s. 140).
    „Ponieważ dowiedzieliśmy się, że mieszkańcy Rzymu poszczą w soboty Wielkiego postu wbrew przekazanemu porządkowi kościelnemu, to Święty Sobór postanowił, aby i w Kościele Rzymskim bez naruszenia był zachowywany kanon, który głosi [następnie cytowany jest 64 Kanon Apostolski” (Kanony piąto-szóstego Soboru Powszechnego. Kanon 55, w: ibidem, s. 91).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: